Pohledy: | právník | laik | student | mapa serveru | pomoc | hledat |
![]() |
Adresáře | Knihovna | Jobs | Diskuze | Právní oblasti |
Občanské | Rodinné | Pracovní | Obchodní | Správní a související | Trestní | Ústavní | Mezinárodní | Právo a EU |
Zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky obce o místních poplatcích Ústavním soudem
Cílem tohoto příspěvku je informovat obce o nálezu Ústavního soudu sp.zn.Pl.ÚS 20/01 ze dne 20.11.2001, kterým byla zrušena některá ustanovení obecně závazné vyhlášky obce P. o místních poplatcích, která byla vydána dne 28.2.2001, pro jejich rozpor s čl. 2 odst. 4 Ústavy a čl. 2 odst. 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. 1) Úvod 2) Nález Obdobně Ústavní soud ČR ve prospěch obce postupoval např. u nálezu sp.zn. ÚS 23/99, kterým byl zamítnut návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky města Frýdku-Místku ze dne 29.9.1998 č. 11/1998, o omezení pořádání hudebních produkcí ve městě Frýdek-Místek. Posuzovaná obecně závazná vyhláška byla vydána ještě za účinnosti zákona č. 367/1990 Sb. Za účinnosti tohoto zákona by tato obecně závazná vyhláška byla pravděpodobně Ústavním soudem zrušena. Ústavní soud s přihlédnutím k tomu, že mezitím nabyl účinnosti zákon č. 128/2000 Sb. a též zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (§96), tuto obecně závaznou vyhlášku nezrušil. Pouhá skutečnost, že se v obecně závazné vyhlášce odkazuje na nesprávný právní předpis, nebude tedy pravděpodobně důvodem pro její zrušení Ústavním soudem ČR, jestliže tato vyhláška bude vydána v souladu se zákonem. b) Nadbytečné ustanovení OZV
c) Stanovení oznamovací povinnosti OZV by tak ukládala poplatníkům, aby oznamovali chov psů, jejichž nejsou vlastníky, ale nacházejí se v jejich domácnosti, případně i psů, z nichž poplatek obec vůbec nemůže vybírat, protože jejich vlastník nemá bydliště (sídlo) na území stejné obce (poplatek se neplatí podle místa chovu psa, ale podle místa trvalého pobytu nebo sídla vlastníka psa). Podle mého názoru lze jen doporučit, aby obce ve svých obecně závazných vyhláškách stanovily striktně v souladu se zákonem o místních poplatcích, kdo je poplatníkem jednotlivých místních poplatků a v návaznosti na tuto skutečnost do vyhlášky zařazovaly také další ustanovení včetně ustanovení řešícího oznamovací povinnost.
d) Stanovení nepřípustných sankcí Ústavní soud rovněž zrušil v části týkající se poplatku za užívání veřejného prostranství ustanovení, podle nějž "při překročení stanovené lhůty k odstranění" je poplatník povinen zaplatit poplatek 100 Kč denně za metr čtvereční (zákon o místních poplatcích přitom v § 4 odst. 5 stanoví poplatek až do 100 Kč za metr čtvereční a den pouze při užívání veřejného prostranství k umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků a jiných atrakcí, už pro tuto skutečnost by takové ustanovení podle mého názoru bylo v rozporu se zákonem o místních poplatcích.) Podle názoru Ústavního soudu jde v tomto případě "o sazbu, resp.sankci, jejíž uložení zákon o místních poplatcích neumožňuje." Z postupu Ústavního soudu ČR vyplývá, že by obec při tvorbě obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích vždy měla dbát na to, aby ve vyhlášce stanovila pouze sankce, které jsou v souladu se zákonem a nezařazovala do OZV nové sankce, které nemají zákonný podklad.
e) Předmět místního poplatku za užívání veřejného prostranství Obce by tedy při tvorbě OZV o místních poplatcích neměly rozšiřovat předmět poplatku a měly by se v těchto případech přesně držet zákona o místních poplatcích (a to platí nejen pro místní poplatky za užívání veřejného prostranství).
f) Doplnění ustanovení OZV
g) Ukončení poplatkové povinnosti u poplatku za užívání veřejného prostranství
h) Určení míst, která jsou v obci veřejným prostranstvím ve smyslu § 15 zákona o místních poplatcích Navrhovatel uvedl, že pojem "veřejné prostranství" je stanoven v §4 odst. 2 zákona o místních poplatcích, proto je konkrétní určení pozemků v OZV bezpředmětné. Ústavní soud odkázal v této věci na svou dřívější judikaturu (nález Ústavního soudu ČR publikovaný ve Sbírce zákonů pod č. 280/1995 Sb.) a odůvodnil zamítnutí návrhu na zrušení ustanovení, v němž je obsažen výčet pozemků tvořících veřejné prostranství, tak, že "zpoplatnění užívání veřejného prostranství se nemusí týkat všech veřejných prostranství, a proto je nutné provést jejich bližší specifikaci uvedení názvu místa nebo je jinak blíže charakterizovat jejich umístěním v obci, aby byla vyloučena jejich záměna a současně aby nebyla narušena právní jistota občanů". Při určování těchto míst je obec vázána definicí uvedenou v § 4 odst. 2 zákona o místních poplatcích. Obec by tedy měla v OZV konkrétně vymezit, která místa v obci jsou veřejným prostranstvím pro účely jejich zpoplatnění místním poplatkem za užívání veřejného prostranství. Obec však v OZV o místních poplatcích nesmí za veřejné prostranství označit místo, které neodpovídá definici veřejného prostranství uvedené v §4 odst. 2 zákona o místních poplatcích. Také ustanovení, podle nějž "v pochybnosti je obecní zastupitelstvo oprávněno rozhodnout, zda ve sporném případě jde o veřejné prostranství", nebylo Ústavním soudem zrušeno. Tento postup Ústavní soud odůvodnil tak, že vydávání obecně závazných vyhlášek je vyhrazeno zastupitelstvu obce, proto napadené ustanovení není podle názoru Ústavního soudu v rozporu se zákonem o místních poplatcích nebo zákonem o obcích. Podle názoru Ústavního soudu tedy zastupitelstvo obce, jestliže je orgánem oprávněným v OZV stanovit místní poplatek za užívání veřejného prostranství a také vymezit místa, která jsou v obci veřejným prostranstvím, zřejmě je také orgánem oprávněným ve sporných případech rozhodnout, zda je konkrétní místo veřejným prostranstvím pro účely místního poplatku za užívání veřejného prostranství. Zastupitelstvo však nesmí rozhodnout v rozporu s § 4 odst.2 zákona o místních poplatcích. Ústavní soud v této souvislosti ještě připomněl, že ustanovení OZV nelze užít retroaktivně, tj. "rozhodne-li obecní zastupitelstvo ve sporném případě o tom, že v konkrétním případě jde o veřejné prostranství, jehož užívání má být zpoplatněno, lze poplatkovou povinnost vztahovat jen do budoucna". O podobném problému Ústavní soud rozhodoval i ve věci obecně závazné vyhlášky obce K. ze dne 29.6.1994 o místních poplatcích (nález Ústavního soudu vyhlášený ve Sbírce zákonů pod č. 280/1995 Sb.). Tato OZV obsahovala ustanovení čl. 8 odst. 2, podle nějž "veřejným prostranstvím podle této vyhlášky jsou všechna náměstí,silnice, ulice, místní komunikace, chodníky, veřejná zeleň, parky, průchody a další prostory přístupné každému bez omezení." Toto ustanovení bylo Ústavním soudem na návrh přednosty příslušného okresního úřadu zrušeno. Ústavní soud své rozhodnutí odůvodnil : "Zpoplatnění se nemusí týkat všech veřejných prostranství, a proto specificky určená veřejná prostranství pro účely poplatku za zvláštní užívání musí vyloučit jejich záměnu. Je proto nutné provést specifikaci veřejných prostranství pro zvláštní užívání uvedením názvu místa (pokud jej má-náměstí, ulice, průchody apod.) nebo jej blíže charakterizovat umístěním v obci natolik, aby nebyla současně narušena právní jistota občanů." Výše uvedené ustanovení OZV obce K. tedy podle názoru Ústavního soudu narušovalo princip právní jistoty občanů tím, že nedostatečně charakterizovalo místa, která jsou v obci veřejným prostranstvím pro účely zpoplatnění poplatkem za užívání veřejného prostranství.
3) Závěr Autorkou příspěvku je JUDr. Hana Neumannová, Krajský úřad Olomouckého kraje.
|
Odkaz na seznam soudů: přejít na Právo a životní prostředí
Studentské příspěvky
Další příspěvky
Obecní témata
Vybraná judikatura
Odkazy
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() |
Prostor www.juristic.cz je platforma pro výměnu a sdílení právních a s právem souvisejících informací. Projekt je výsledkem zájmové činnosti členů mezi něž patřila také Právnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. Děkujeme všem podporovatelům projektu, jímž se můžete stát i vy. Přebírání obsahu bez předchozího souhlasu není dovoleno. | |
Provozuje Spolek JURISTIC od roku 1999. ISSN 1802-789X. Technické záležitosti řeší administrátor. | Kontakt |