Pohledy: | právník | laik | student | mapa serveru | pomoc | hledat |
![]() |
Adresáře | Knihovna | Jobs | Diskuze | Právní oblasti |
Občanské | Rodinné | Pracovní | Obchodní | Správní a související | Trestní | Ústavní | Mezinárodní | Právo a EU |
Stanovení koeficientu daně z nemovitostí - nařízení nebo vyhláška
Zákonem č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších změn a doplňků, jsou stanoveny daňové koeficienty pro výpočet daně z pozemků a daně ze staveb, a to v závislosti na velikosti obce podle posledního sčítání lidu. Současně je tímto zákonem obcím dáno právo zákonný koeficient o jednu kategorii zvýšit nebo o jednu až tři kategorie snížit. Jiným zákonem, a to zákonem o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům č. 243/2000 Sb. ve znění zákona č. 492/2000 Sb., je pak určeno, že výnos daně z nemovitostí je příjmem té obce, na jejímž území se nachází. Formou, jíž obec koeficienty mění a tak své příjmy zmenšuje či zvětšuje, je právní předpis. Až do účinnosti nového obecního zřízení č. 128/2000 Sb. nebylo pochyb o názvu tohoto právního předpisu a byla to výhradně obecně závazná vyhláška. V praxi nebylo též pochybností o tom, zda má jít o vyhlášku v samostatné či v přenesené působnosti, a stanovisko finančních úřadů o tom, že jde o delegaci práva státu stanovovat daně na obce a tedy o přenesenou působnost obce, nebylo samotnými obcemi nijak zpochybňováno. Koncem září (sic) roku 2001 však rozeslaly Ministerstvo financí ČR (čj. 26/58560/2001) a Ministerstvo vnitra ČR (čj. LG-1046/2001) okresním úřadům společný dopis, v němž právně dosti chabou argumentací dovozují, že změna daňových koeficientů je samostatnou působností obcí a proto mají okresní úřady sistovat všechna nařízení obcí ke stanovení daňových koeficientů. (Nutno též podotknouti, že tento dopis nebyl zaslán magistrátům Brna, Ostravy a Plzně, ani krajským úřadům.) Uposlechnou-li okresní úřady v rozporu s § 11 písm. b) zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech, tohoto mimoprávního pokynu, může to pro řadu obcí znamenat velmi vážný výpadek rozpočtových příjmů; proto je nezbytné hlouběji tuto problematiku rozebrat.
Za účinnosti původního obecního zřízení č. 367/1990 Sb. nesly všechny právní předpisy obce jednotný název obecně závazná vyhláška. Zda jde o vyhlášku v samostatné Novým obecním zřízením č. 128/2000 Sb. však došlo k terminologickému rozlišení mezi právním předpisem obce v samostatné působnosti, který se i nadále nazývá vyhláška, a právním předpisem obce v přenesené působnosti, který se nově nazývá nařízení. Na první pohled je tedy vždy patrno, zda právní předpis vydala obec na základě zmocnění zákona nebo na základě zmocnění ústavy. Toto rozlišování je účinné od 12. listopadu 2000.
Spolehlivým faktickým (a praktickým) rozlišovacím kriteriem mezi vyhláškou a nařízením však zůstává i nadále to, že k vydání vyhlášky obec nepotřebuje žádné zmocnění zákona. Obec může vyhlášku vydat k regulaci jakékoli záležitosti ve své působnosti, a to včetně regulace otázek soukromoprávních (např. k nakládání se svým majetkem či k užívání vlastních zařízení veřejností). Takovouto vyhláškou však nemůže ukládat povinnosti Zákony vydané před platností nového obecního zřízení (12. 4. 2000) přirozeně nemohly počítat s tím, že následně dojde obecním zřízením ke změně terminologie. Proto ve všech starších zákonech, které zmocňují obec k vydání vyhlášky, se pro tento místní právní předpisy užívá výhradně názvu vyhláška. Ve většině případů pak tyto starší zákony ani výslovně neuvádějí, zda má jít o vyhlášku v samostatné nebo v přenesené působnosti - režim obecního právního předpisu bylo nutno v praxi vždy velmi složitě dovozovat právním výkladem tehdy platného zákona o obcích a zmocňovacího zákona (tedy zda jde o regulaci věcí, které obec jinak zabezpečuje v rámci přenesené působnosti). Zmocnění obce regulovat daňové koeficienty daní z nemovitostí bylo do zákona č. 338/1992 Sb. zavedeno jeho novelou č. 242/1994 Sb., která nabyla platnosti dne 7. 12. 1994 a účinnosti dne 1. 1. 1995. Tedy dávno před vydáním nového obecního zřízení - je proto zcela přirozené, že tento zákon nazývá právní předpis obce, k jehož vydání obce zmocňuje, vyhláškou. O tom, zda se jedná o samostatnou či přenesenou působnost obce, se zákon nezmiňuje.
Po celou dobu uplatňování tohoto zákonného zmocnění nebylo pochyb o tom, že jde o přenesenou působnost obce. Bez zákonného zmocnění by obec nemohla vydat žádný právní předpis, jímž by měnila zákonem stanovené daňové koeficienty. Tomu brání zejména čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod č. 2/1993 Sb., podle něhož lze daně ukládat jen na základě zákona. Že nemohlo jít o samostatnou působnost obce bylo zjevné i z toho, že správcem daně z nemovitostí je státní orgán - finanční úřad, a obec je pouze příjemcem výnosu z této daně, který je jí poukazován státním orgánem. Ani zákon o dani z nemovitostí ani dříve platné obecní zřízení nestanovily, že by snad stanovování koeficientů této daně bylo samostatnou
Novým obecním zřízením zákonodárce ani náznakem neprojevil vůli změnit režim daní z nemovitostí, tedy svěřit je obcím do jejich samostatné působnosti. Nic takového nevyplývá ani z důvodové zprávy k tomuto zákonu. Zákonodárce pouze změnil terminologii obecních právních předpisů a odňal radě možnost vydat v naléhavých případech vyhlášku v samostatné působnosti s podmíněnou účinností do nejbližšího zasedání zastupitelstva, současně pak nově stanovil, že má-li být zkrácena legisvakance právního předpisu obce z důvodu naléhavého obecného Samotná prostá změna terminologie v pozdějším zákoně obecném nemůže změnit charakter legislativního zmocnění v dřívějším zákoně speciálním. Pokud se podle dřívější právní úpravy zaváděly koeficienty daní z nemovitostí vyhláškou obce v přenesené působnosti, pak po účinnosti nového obecního zřízení se tak musí dít formou nařízení obce. To, že starší zákon zmocňuje obec k vydání vyhlášky, není v rozporu s tím, že obecní právní předpis na základě tohoto zmocnění ponese název nařízení, když tento nový název právního předpisu obce v přenesené působnosti byl zaveden zákonem pozdějším.
Nový zákon o obcích pamatuje (k návrhu města Plzně z roku 1998) na situace, kdy staršími právními předpisy není dostatečně rozlišeno mezi samostatnou a přenesenou působností obce (což v praxi vyvolává mimořádné aplikační problémy). Zákon stanoví v § 8, že pokud zvláštní zákon upravuje působnost obce a nestanoví, že jde o samostatnou působnost či o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do samostatné působnosti obcí. Účinnost tohoto paragrafu však byla (přes rasantní odpor Plzně) odložena § 152 odst. 1 až do 1. ledna 2003. Již z toho je nepochybné, že úmyslem zákonodárce nebylo změnou terminologie změnit zvláštními zákony na obce přenesenou Lze tedy shrnout, že koeficienty daně z nemovitostí, jsou-li stanoveny formou starších obecně závazných vyhlášek obcí a nových nařízení obcí, jsou stanoveny správně a v souladu s právem. Dále je nutno upozornit na to, že i kdyby snad byl právní názor MV&MF správným - tedy že daňové koeficienty měly být stanovovány vyhláškou a nikoli nařízením, nemají a neměly obce po zjištění právního názoru těchto ministerstev již možnost situaci napravit a platná nařízení nahradit vyhláškami.
Podle zákona o dani z nemovitosti musí právní předpis obce ke stanovení odlišných daňových koeficientů nabýt platnosti (= vyvěšen na úřední desce po schválení příslušným orgánem) nejpozději do 1. srpna předchozího roku s tím, že účinnosti nabývá k 1. lednu roku, na nějž se vztahuje. Zákonem je tedy stanovena minimální pětiměsíční legisvakance. Je-li zvláštní právní normou stanovena konkrétní legisvakance, nelze využít ustanovení obecné normy
Dále nutno upozornit též na to, že právní předpis je platným bez ohledu na pochybnosti proti němu libovolným orgánem vyslovené. Finanční úřad jako správce daně je povinen respektovat platný právní řád, jehož je obecní nařízení o daňových koeficientech regulerní a platnou
Pokud by snad finanční úřad jako správce daně podle platného nařízení obce nepostupoval a daně z nemovitostí vyměřoval v částce nižší, než mají být podle takového nařízení vyměřeny, dopustil by se nesprávného úředního postupu ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, a postižená obec by musela
Účinkům a právnímu dopadu platných nařízení lze zabránit toliko tak, že krajský úřad v případě Brna, Ostravy a Plzně, nebo okresní úřad v případě ostatních obcí, ve své přenesené Kdyby k této situaci došlo, byla by daň z nemovitostí vybírána správcem daně ve výši podle koeficientů stanovených zákonem - z hlediska daňového by bylo nutno věc posuzovat jako situaci, kdy obec svým právním předpisem zákonné koeficienty nemění.
Jak by rozhodl Ústavní soud, to nelze vzhledem k ryze teoretickému charakteru tohoto problému předem předjímat. Přiklonil-li by se však Ústavní soud k mému právnímu názoru, pak by krajský úřad v případě Brna, Ostravy a Plzně byl povinen
Tato situace by měla dalekosáhlé následky. Jednak by tím byl do mimořádných problémů přiveden správce daně, který by musel zajistit opravy podaných daňových přiznání a doměrky daně, jinak by tím též byli postiženi sami poplatníci. Pokud by se pak nepodařilo vybrat daň ve správné výši a obec by tím byla poškozena, musela by opět podle zákona č. 82/1998 Sb. požadovat po Ministerstvu financí České republiky náhradu škody (ušlého zisku). V případě Brna, Ostravy a Plzně by za škodu neodpovídal krajský úřad právě proto, že jde o jeho přenesenou působnost
Za této situace nelze tedy než doufat, že se kraje ni okresy neunáhlí a dopisy ministerských úředníků nebudou akceptovat, k čemuž mají spolehlivou oporu v zákoně o krajích
1. Originární právní předpis na základě zmocnění čl. 104 odst. 3 Ústavy České republiky č. 1/1993 Sb. a před 1. lednem 1993 na základě zmocnění čl. 86 odst. 5 Ústavy České a Slovenské federativní republiky č. 100/1960 Sb.
5. Čl. 2 odst. 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod č. 2/1993 Sb.
9. Státem delegovanou.
13. Presumpce platnosti právních předpisů.
17. Právní forma není zákonem předepsána.
|
Odkaz na seznam soudů: přejít na Právo a životní prostředí
Studentské příspěvky
Další příspěvky
Obecní témata
Vybraná judikatura
Odkazy
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() |
Prostor www.juristic.cz je platforma pro výměnu a sdílení právních a s právem souvisejících informací. Projekt je výsledkem zájmové činnosti členů mezi něž patřila také Právnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. Děkujeme všem podporovatelům projektu, jímž se můžete stát i vy. Přebírání obsahu bez předchozího souhlasu není dovoleno. | |
Provozuje Spolek JURISTIC od roku 1999. ISSN 1802-789X. Technické záležitosti řeší administrátor. | Kontakt |