Pohledy: | právník | laik | student | mapa serveru | pomoc | hledat |
Adresáře | Knihovna | Jobs | Diskuze | Právní oblasti |
Občanské | Rodinné | Pracovní | Obchodní | Správní a související | Trestní | Ústavní | Mezinárodní | Právo a EU |
Podání ve správním řízení (dopad zákona o elektronickém podpisu)
Příspěvek se zabývá dopadem zákona o elektronickém podpisu v oblasti používání **per analogiam iuris** ve správním řízení k úpravě dle občanského soudního řádu v případě podání. Dne 1. ledna 1968 nabyl účinnosti zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení, který platil bez jediné přímé novelisace až do 1. 7. 2000. Tímto správním řádem byla mimo jiné kogentně upravena forma podání účastníků správního řízení k správním orgánům takto:
§ 19 (1) Podání lze učinit písemně nebo ústně do protokolu. Lze je též učinit telegraficky; takové podání, obsahující návrh ve věci, je třeba písemně nebo ústně do protokolu doplnit nejpozději do tří dnů. V době kdy zákonodárce toto znění přijímal nebyla jiná forma podání reálně ani možná, neboť žádné telefaxy ani počítačové sítě neexistovaly. Po roce 1990, kdy u nás došlo k explosi vybavenosti správních úřadů i právnických a fysických osob moderní telekomunikační technikou vznikla otázka, zda za podání ve smyslu správního řádu lze považovat i podání formou faxu. Než se teorie i praxe stačila sjednotit na názoru, zda lze fax postupem analogie zákona považovat za formu telegrafického podání, došlo k novele občanského soudního řádu, která s účinností od 1. 9. 1993 zavedla do soudního procesu možnost podávat podání též telefaxem s tím, že takové podání bude do tří dnů doplněno předložením originálu listiny, z níž byl fax odeslán. Do té doby bylo znění občanského soudního řádu o formách podání zcela totožné se zněním správního řádu. Za této situace se právnická veřejnost velmi rychle shodla na tom, že principem analogie práva je nutno připustit telefaxová podání i ve správních řízeních, přestože správní řád tuto formu expresis verbis nezná. Tento názor byl bezezbytku akceptován i praxí a v posledních sedmi letech všechny správní orgány bez nejmen-ších pochybností přijímaly i podání učiněná telefaxem, byla-li do tří dnů doplněna originálem nebo ověřenou kopií listiny, z níž byl fax odeslán. Dne 29. června 2000 však nabyl platnosti zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, který nabyl účinnosti dne 1. října 2000. Tímto zákonem došlo k sou-časné novelisaci občanského soudního řádu a správního řádu takto: § 23
Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění zákona č. 29/2000 Sb., se mění takto § 24
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění zákona č. 36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zákona č. 49/1973 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona č. 133/1982 Sb., zákona č. 180/1990 Sb., zákona č. 328/1991 Sb., zákona č. 519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona č. 24/1993 Sb., zákona č. 171/1993 Sb., zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 152/1994 Sb., zákona č. 216/1994 Sb., zákona č. 84/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 238/1995 Sb., zákona č. 247/1995 Sb., nálezu Ústavního soudu č. 31/1996 Sb., zákona č. 142/1996 Sb., nálezu Ústavního soudu č. 269/1996 Sb., zákona č. 202/1997 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 15/1998 Sb., zákona č. 91/1998 Sb., zákona č. 165/1998 Sb., zákona č. 326/1999 Sb., zákona č. 360/1999 Sb., nálezu Ústavního soudu č. 2/2000 Sb., zákona č. 27/2000 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 46/2000 Sb., zákona č. 105/2000 Sb., zákona č. 130/2000 Sb., zákona č. 155/2000 Sb. a zákona č. 220/2000 Sb., se mění takto:
V § 42 odst. 1 věta první zní: Tím došlo ke zcela zásadní změně v možnosti užívat per analogiam iuris ve správním řízení úpravu občanského soudního řádu stran podání. Pokud totiž zákonodárce v jednom zákoně dvěma po sobě jdoucími paragrafy upravuje podobný institut nepodobně, je cesta k analogii zákona i k analogii práva uzavřena. Stanovil-li zákonodárce současně (stejným zákonem), že podání k soudu má jiné formy než podání ke správnímu orgánu, pak tím stanovil, že formy podání k soudu a ke správnímu orgánu nejsou vzájemně zaměnitelné; právní úkony vůči soudu se činí jinak než právní úkony vůči správnímu orgánu. Nelze se domní-vat, že zákonodárce pouze opomenul faxovou formu podání k správnímu úřadu uvést, když ji hned v následujícím paragrafu výslovně uvedl jako formu podání k soudu (není ostatně rozhodné, co zákonodárce v zákoně chtěl uvést, ale pouze to, co skutečně uvedl). Správní orgány tedy nadále nemohou postupem právní analogie považovat za plat-ná ta podání účastníků správního řízení, jež byla učiněna faxem, a to ani v případě jejich doplnění zasláním originálu listiny, z níž byl fax odeslán. To má zásadní význam zejména v případech, kdy je nutno učinit určité podání ve stanovené lhůtě pod sankcí ztráty subjektivního práva (např. odvolání). JUDr. Milan Duda je vedoucí právního odboru Magistrátu města Plzně a vyučuje na Právnické fakultě ZČU v Plzni.
|
Odkaz na seznam soudů: přejít na Právo a životní prostředí
Studentské příspěvky
Další příspěvky
Obecní témata
Vybraná judikatura
Odkazy
Jihomoravský kraj Středočeský kraj Jihočeský kraj Karlovarský kraj Liberecký kraj Kraj Vysočina Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Ústecký kraj Zlínský kraj Královehradecký kraj
Liberec Kladno Jihlava Hradec Králové Havířov České Budějovice Brno Hlavní město Praha Pardubice Ostrava Opava Olomouc Zlín Ústí nad Labem Plzeň
Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo obrany Ministerstvo zahraničních věcí Ministerstvo zemědělství Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo kultury Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo pro místní rozvoj Ministerstvo financí Ministerstvo dopravy a spojů Ministerstvo spravedlnosti Ministerstvo vnitra
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Úřad pro státní informační systém Státní úřad pro jadernou bezpečnost Komise pro cenné papíry Národní bezpečnostní úřad Český úřad zeměměřický a katastrální Český báňský úřad Úřad průmyslového vlastnictví Český statistický úřad
Česká školní inspekce Státní energetická inspekce Puncovní úřad Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Ćeský úřad bezpečnosti práce Česká inspekce životního prostředí Česká správa sociálního zabezpečení Český telekomunikační úřad Státní veterinární správa
Úřad pro ochranu osobních údajů |
Prostor www.juristic.cz je platforma pro výměnu a sdílení právních a s právem souvisejících informací. Projekt je výsledkem zájmové činnosti členů mezi něž patřila také Právnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. Děkujeme všem podporovatelům projektu, jímž se můžete stát i vy. Přebírání obsahu bez předchozího souhlasu není dovoleno. | |
Provozuje Spolek JURISTIC od roku 1999. ISSN 1802-789X. Technické záležitosti řeší administrátor. | Kontakt |