Pohledy: | právník | laik | student | mapa serveru | pomoc | hledat |
Adresáře | Knihovna | Jobs | Diskuze | Právní oblasti |
Občanské | Rodinné | Pracovní | Obchodní | Správní a související | Trestní | Ústavní | Mezinárodní | Právo a EU |
Účast občanských sdružení ve správních řízeních podle zákona č. 114/1992 Sb. - 2. část
Vzhledem k dikci § 70 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb. je poněkud nejisté, kdy účastenství občanského sdružení vzniká, tedy od kterého okamžiku je účastníkem správního řízení a má práva a povinnosti účastníka podle správního řádu a zvláštních předpisů.
Možné řešení je trojí:
b) občanské sdružení se stává účastníkem sice dodatečně, ale již okamžikem, kdy svou přihlášku odešle, bez ohledu na to, že se o této skutečnosti správní orgán doví až po jejím doručení, nebo c) účastenství občanského sdružení vzniká již zahájením správního řízení za podmínky, že dodatečně do osmi dnů odešle oznámení o tomto svém postavení správnímu orgánu; neučiní-li tak, má se za to, že účastenství vůbec nevzniklo. Opačný názor zejména ad a) ovšem rovněž nelze vyloučit, když zákon užívá dikci "... je oprávněno účastnit se správního řízení ... pokud oznámí svou účast ...", z níž lze dovozovat i to, že právě a jedině oznámením právo účastnit se vzniká - a contrario tedy bez oznámení nevzniká, takže účastenství musí vznikat nutně teprve oznámením. Oznamovaná skutečnost je však oznámena zásadně až okamžikem, kdy oznámení dojde - tento výklad by tedy zpochybňoval i názor o procesním charakteru osmidenní lhůty, která by se tak zdála být spíše hmotněprávní. To by znamenalo, že nestačí oznámení podat ve lhůtě k poštovní přepravě, leč že musí být v této lhůtě správnímu orgánu i doručeno. Vzhledem k nekvalitnosti dikce zákona by tedy k rozřešení této otázky byl žádoucí soudní iudikát, který zatím chybí.
Oznámí-li občanské sdružení svou účast ve správním řízení správnímu orgánu v zákonné lhůtě a jsou-li splněny zákonem stanovené podmínky shora nastíněné, je účastníkem řízení a přísluší mu všechna práva a tíží ho všechny povinnosti s tímto účastenstvím spojené. Zda však jsou všechny zákonné podmínky jeho účasti dány, to přísluší posoudit správnímu orgánu.13 Pokud správní orgán dospěje na základě získaných podkladů a svého správního uvážení ke zjištění, že shora uvedené podmínky účastenství občanského sdružení nejsou splněny (postačí, není-li splněna i jen jediná z těchto podmínek), nesmí další účast tohoto občanského sdružení připustit. Správní orgány však bývají na rozpacích, jakou formou toto učinit, a přirozeně často chybují, což pak má nepříznivé procesní a někdy i hmotněprávní následky. Řešení je však pro většinu případů poměrně prosté - odmítá-li správní orgán účast domnělého účastníka řízení, zasahuje nepochybně do práv a právem chráněných zájmů této právnické osoby a musí tedy postupovat podle správního řádu. To znamená, že o tom musí vydat správní rozhodnutí. Půjde o správní rozhodnutí deklaratorní, jímž se práva občanského sdružení nruší ani nemění, leč prohlašuje se (deklaruje), že zde vůbec nejsou (a tedy nikdy nebyly - právní situace se nemění). Občanské sdružení může proti tomu procesnímu rozhodnutí přirozeně podat odvolání, neboť je právnickou osobou, o jejíž práva v tomto procesním rozhodnutí jde. Tímto rozhodnutím nedochází k zániku účastenství, pouze je konstatováno, že občanské sdružení není účastníkem meritorního správního řízení. V odůvodnění pak bude nutno podrobně popsat, která podmínka účastenství občanského sdružení nebyla splněna, jaké podklady k tomuto rozhodnutí měl správní orgán k disposici a jak je zhodnotil i ve vztahu k těm ustanovením právních předpisů, jež v dané věci posuzoval. Komplikovanější situace žel nastane, je-li důvodem nepřipuštění účastenství místní organisační jednotky občanského sdružení to, že nebyla prokázána její právní subjektivita. Nonsubjekt de iure neexistuje, nemá žádná práva a povinnosti, nemůže činit žádné právní úkony a nemůže tedy ani být účastníkem řízení; v žádném správním ni soudním řízení s ním či o něm nelze jednat a nelze tedy ani vydat rozhodnutí, že není účastníkem řízení - kdyby i přesto bylo takové rozhodnutí vydáno, nemohl by se tento nonsubjekt odvolat.14 Věc nezbývá než řešit oznámením této skutečnosti té fysické osobě, která přihlášku místní organisační jednotky bez právní subjektivity podepsala. Toto oznámení nebude mít charakter správního rozhodnutí a nebude se lze proti němu odvolat.15 Příslušné rozhodnutí o neexistenci účastenství nebo oznámení o neexistenci právní subjektivity je však přirozeně nutno vydat urychleně, aby meritorní správní řízení netrpělo účastí někoho, kdo účastníkem není. Správní orgán by se tedy měl splněním podmínek pro účastenství občanského sdružení ve správním řízení zabývat ihned po doručení oznámení o jeho účasti a zabývat by se tím měl pečlivě, neboť lze očekávat, že v případě pro něj nepříznivého správního rozhodnutí bude žadatel o jeho vydání ve svém odvolání napadat i účast občanského sdružení, zejména bude-li mít na negativním rozhodnutí toto občanské sdružení podíl svým odporujícím stanoviskem. Vstupem občanského sdružení do řízení dosud nesporného (vztah žadatel - povolující správní orgán) se toto řízení mění na řízení sporné (vztah navrhovatel - odpůrce - povolující správní orgán jako arbitr mezi nimi) se všemi následky a nebezpečími z toho vyplývajícími.
13) Správní orgán nemůže vzhledem k zásadě neveřejnosti správního řízení a vzhledem k celé řadě ustanovení o povinné mlčenlivost a ochraně informací a údajů v právním řádu porůznu roztroušených připustit, aby se správního řízení účastnil někdo, kdo není jeho účastníkem. Ani v případě, že takovouto účast správní orgán připustí, nestává se takto do řízení připuštěná osoba účastníkem řízení a práva účastníka nemá. Pokud správní orgán přesto uplatňování účastenských práv domnělého účastníka připustí, porušuje tím závažným způsobem práva skutečných účastníků řízení. JUDr. Milan Duda je vedoucí právního odboru Magistrátu města Plzně a vyučuje na Právnické fakultě ZČU v Plzni.
|
Odkaz na seznam soudů: přejít na Právo a životní prostředí
Studentské příspěvky
Další příspěvky
Obecní témata
Vybraná judikatura
Odkazy
Jihomoravský kraj Středočeský kraj Jihočeský kraj Karlovarský kraj Liberecký kraj Kraj Vysočina Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Ústecký kraj Zlínský kraj Královehradecký kraj
Liberec Kladno Jihlava Hradec Králové Havířov České Budějovice Brno Hlavní město Praha Pardubice Ostrava Opava Olomouc Zlín Ústí nad Labem Plzeň
Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo obrany Ministerstvo zahraničních věcí Ministerstvo zemědělství Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo kultury Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo pro místní rozvoj Ministerstvo financí Ministerstvo dopravy a spojů Ministerstvo spravedlnosti Ministerstvo vnitra
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Úřad pro státní informační systém Státní úřad pro jadernou bezpečnost Komise pro cenné papíry Národní bezpečnostní úřad Český úřad zeměměřický a katastrální Český báňský úřad Úřad průmyslového vlastnictví Český statistický úřad
Česká školní inspekce Státní energetická inspekce Puncovní úřad Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Ćeský úřad bezpečnosti práce Česká inspekce životního prostředí Česká správa sociálního zabezpečení Český telekomunikační úřad Státní veterinární správa
Úřad pro ochranu osobních údajů |
Prostor www.juristic.cz je platforma pro výměnu a sdílení právních a s právem souvisejících informací. Projekt je výsledkem zájmové činnosti členů mezi něž patřila také Právnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. Děkujeme všem podporovatelům projektu, jímž se můžete stát i vy. Přebírání obsahu bez předchozího souhlasu není dovoleno. | |
Provozuje Spolek JURISTIC od roku 1999. ISSN 1802-789X. Technické záležitosti řeší administrátor. | Kontakt |