**Kdo maže, ten jede** - Privatizace bytového fondu II.

Stále osvědčená fiktivní výměna je dnes o to jednodušší, že tzv. soukromých vlastníků činžovních domů je dostatek a mnozí z nich si rádi přilepší částkou 20 - 50 tisíc korun za vystavení nájemní smlouvy se současným uzavřením dohody o skončení nájmu.

Ani někteří členové komisí jednotlivých městských částí, kteří schvalují výměny bytů, nejsou neúplatní. A tak, jak praví jedno české přísloví, "kdo maže, ten jede". Řada tzv. "oprávněných nájemců" nemá dostatek finančních prostředků a nejsou pro ni dostupné ani hypoteční úvěry, aby mohli byt (resp. bytovou jednotku) od obce odkoupit.

V nejatraktivnějších lokalitách Prahy 1 a 2 bydlí velká část starších lidí, přitom nejen ti nemohou zaplatit za byt, který užívají někdy desítky let, cenu okolo jednoho milionu Kč. Jakkoliv je tato cena z hlediska trhu s realitami více než atraktivní, je pro řadu nájemníků finančně nedostupná a stávají se snadnou "kořistí" některých realitních kanceláří či movitých a podmínek trhu znalých osob, kteří jim nabídnou za fiktivní výměnu bytu finanční částku dostačující k pořízení staršího panelového bytu na některém pražském sídlišti.

A tak vedeni obavami z pana domácího, který by jim byt pronajímal místo obce, přijmou "oprávnění nájemci" peníze a odstěhují se. Upustíme-li od citových vazeb k místu, kde někteří strávili leckdy většinu svého života, dá se říci, že se nic tak hrozného neděje, stěhují se přece do svého a ještě jim to někdo zaplatí. Je tomu ale skutečně tak?

Je cílem privatizace bytového fondu v centru Prahy, aby zde bydleli jen bohatí a cizinci, kterým jsou takové byty pronajímány? Podle stanovisek a záměrů zastupitelstev městských částí, je cílem privatizace získání finančních prostředků pro obnovu, opravy a revitalizaci domů a jednotek, které zůstanou ve vlastnictví obce, omezení fiktivních výměn bytů, nová výstavba zejména malometrážních bytů a také pokles cen bytů na trhu až o 30%.

Je pravda, že i ten sebelepší projekt má svá slabá místa a je možné ho zneužít, podstatné je, jaký je celkový výsledek. Jaký bude v případě privatizace obecních bytů lze dnes říci stěží. Možná by naděje na dosažení vytčených cílů spravedlivé privatizace bytového fondu byla vyšší, kdyby příslušné odbory městských částí alespoň namátkově prováděly kontrolu, zda se výměna bytů uskutečnila a zda ten, kdo obecní byt opustil, se přestěhoval tak, jak bylo uvedeno v dohodě o výměně bytů, kterou pronajímatelé schválili. Že k tomu městské části nemají právní prostředky?

Myslím, že tomu tak není, vždyť fiktivní dohoda o výměně bytů je pro obcházení zákona od počátku neplatná a souhlas pronajímatele s takovouto dohodou pak rovněž nemůže mít právní následky. Navíc platnost uděleného souhlasu pronajímatele lze napadnout i z důvodů omylu o skutečném obsahu schvalovaného právního úkonu. Postupů by se jistě našlo více, pokud by ze strany obce zastoupené městskými částmi byl zájem tyto fiktivní výměny postihovat a řešit.

Autorka članku je JUDr. Lenka Šídlová. Text byl publikován v rubrice Právo časopisu stavebni-forum.cz


Název rubriky - Občanské pr. - příspěvky
Informace nemusí být aktuální protože byla publikována 14.1.2002 a legislativa od této doby mohla dostát změny
Poslední změna článku proběhla 26.8.2002.
Příspěvek k publikaci připravil(a) Redakce JURISTIC
Související informace - články:

...

Odkaz na seznam soudů:
www.justice.cz

Studentské příspěvky
Další příspěvky
Obecní témata
Vybraná judikatura
Odkazy
    Kraje a krajské úřady
Hlavní město Praha
Jihomoravský kraj
Středočeský kraj
Jihočeský kraj
Karlovarský kraj
Liberecký kraj
Kraj Vysočina
Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
Pardubický kraj
Plzeňský kraj
Ústecký kraj
Zlínský kraj
Královehradecký kraj
    Statutární města
Most
Liberec
Kladno
Jihlava
Hradec Králové
Havířov
České Budějovice
Brno
Hlavní město Praha
Pardubice
Ostrava
Opava
Olomouc
Zlín
Ústí nad Labem
Plzeň
    Vláda a ministerstva
Úřad Vlády ČR
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ministerstvo zdravotnictví
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo obrany
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo kultury
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ministerstvo financí
Ministerstvo dopravy a spojů
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo vnitra
    Ústřední správní úřady - přímo řízené vládou
Správa státních hmotných rezerv
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Úřad pro státní informační systém
Státní úřad pro jadernou bezpečnost
Komise pro cenné papíry
Národní bezpečnostní úřad
Český úřad zeměměřický a katastrální
Český báňský úřad
Úřad průmyslového vlastnictví
Český statistický úřad
    Ústřední správní úřady - podřízené ministerstvům
Česká obchodní inspekce
Česká školní inspekce
Státní energetická inspekce
Puncovní úřad
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Ćeský úřad bezpečnosti práce
Česká inspekce životního prostředí
Česká správa sociálního zabezpečení
Český telekomunikační úřad
Státní veterinární správa
    Úřady mimo organizační strukturu státní správy
Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
Úřad pro ochranu osobních údajů